Kontrolujte si korešpondenciu od banky, odporúčajú bankoví klienti

26.05.2014 Bratislava

Bratislava 26. mája (TASR) – Asociácia bankových klientov (ASBK) odporúča klientom slovenských bánk, aby si dôkladne kontrolovali akúkoľvek korešpondenciu od finančných domov a trvali na písomnom stanovisku zodpovedania ich otázok. Ako totiž vysvetlil advokát Alexander Bröstl z Advokátskej kancelárie Illeš Šimčák Bröstl, klienti, ktorým banka stiahla finančné prostriedky v rozpore so zmluvou alebo zákonom, majú nárok na ich vrátenie, a to aj vrátane úrokov z omeškania, ako i nárok na prípadnú náhradu spôsobenej škody. "Poškodení klienti sa môžu tiež obrátiť na súd so žiadosťou o určenie primeraného finančného zadosťučinenia, ktoré im zaplatí banka ako odškodné za jej pochybenia. Ako spotrebitelia sú pritom zo zákona oslobodení od platenia súdnych poplatkov," vysvetlil v správe pre médiá Bröstl.

Asociácia už v minulosti upozornila na praktiky bánk, ktoré sa snažili preniesť zodpovednosť za správnosť koncoročných zostatkov na ich klientov. Ako uviedla ASBK, aj Národná banka Slovenska (NBS) potvrdila, že konanie bánk nemá oporu v zákonoch a "prešľapy" sa dejú pravidelne.

Asociácia ako príklad uvádza prípad Vladimíra Tepličanca z Rajeckej Lesnej, ktorému Prima banka strhávala mesačne splátku úveru vo výške 142 eur, pričom banka mala nárok len na 84 eur. "Keď som si dôkladne skontroloval stav účtu, zistil som, že mi Prima banka stiahla viac, ako mala. Nevedel som si vysvetliť, ako je možné, že platím opäť pôvodnú výšku splátky, a to aj napriek tomu, že som banke predčasne splatil časť úveru. Logicky by som mal platiť menej, o čom ma informovala aj banka listom," priblížila ASBK, na ktorú sa s týmto problémom poškodený klient obrátil. Podľa vyjadrení asociácie Prima banka po reklamácii uznala, že urobila chybu.

Asociácia však upozorňuje, že poškodených klientov môže byť viac, a preto vyzýva klientov Prima banky, aby si skontrolovali výpisy z účtov. Predseda ASBK Ľubomír Čigáš je pritom presvedčený, že nešlo o ojedinelé pochybenie Prima banky. "V tomto prípade Prima banka zlyhala pri elementárnom úkone. Je predsa absurdné, aby si banka nárokovala od klienta, ktorý splatil značnú časť svojho úveru, rovnaké splátky, ako keby nedošlo k žiadnemu splateniu úveru. Za zmienku stojí aj tá skutočnosť, že banka nevyriešila zjavne oprávnenú reklamáciu bezodkladne, ale až o 14 dní neskôr. Pritom, ak by klient nezaplatil Prima bankou zle vypočítané splátky, automaticky by sa dostal do úverového registra ako neplatič," upozornil Čigáš.
 

Vyberte región